Saturday, July 23, 2011

ၿငိမ္းခ်မ္းေရးဖခင္ႀကီး အဘိုးသခင္ကိုယ္ေတာ္မွဳိင္း၏ သမိုင္းေႀကာင္းမွာလည္း ျမန္မာျပည္အာဏာရွင္မ်ား လက္ေအာက္တြင္ ေမွးမွိန္ေပ်ာက္ကြယ္လ်က္ရွိသည္။



































ၿငိမ္းခ်မ္းေရးဖခင္ႀကီး အဘိုးသခင္ကိုယ္ေတာ္မွဳိင္း၏ သမိုင္းေႀကာင္းမွာလည္း ျမန္မာျပည္အာဏာရွင္မ်ား လက္ေအာက္တြင္ ေမွးမွိန္ေပ်ာက္ကြယ္လ်က္ရွိသည္။

ၿငိမ္းခ်မ္းေရးဖခင္ႀကီး အဘိုးသခင္ကိုယ္ေတာ္မွဳိင္း၏ ဘ၀မွတ္တမ္း။

ျမန္မာသကၠရာဇ္ ၁၂၃၇ခု၊ တေပါင္းလျပည္႔ေက်ာ္ ၁၄ရက္ ၊ ၾကာသပေတးေန႔ ( ၂၃.၃.၁၈၇၆) တြင္ ေရႊေတာင္ျမိဳ႔နယ္ ၀ါးလည္ရြာ၌ ဦစံဒြန္း - ေဒၚအုန္းတို႔မွ သခင္ကိုယ္ေတာ္မႈိင္းကို ေမြးဖြားသန္႔စင္ခဲ႔သည္။ သခင္ကိုယ္ေတာ္မႈိင္းရဲ႔ ငယ္နာမည္မွာ ေမာင္လြန္းေမာင္ လို႔ စာအုပ္ေတြထဲမွာ သိရပါတယ္။ ကိုယ္ေတာ္မႈိင္းမွာ ေမြးခ်င္း (၅) ေယာက္ ရွိၾကပါတယ္။ (၁) ဦးဘိုးညြန္႔၊ (၂) သခင္ကိုယ္ေတာ္မႈိင္း (၃) ဦးေအာင္လင္း (၄) ေဒၚေအးမယ္ (၅) ေဒၚေငြဆင္႔တို႔ ျဖစ္ၾကသည္။

သခင္ကိုယ္ေတာ္မႈိင္းရဲ႔ ဖခင္ ဦးစံဒြန္းသည္ အိမ္ေထာင္ႏွစ္ဆက္ရွိသည္။ သခင္ကိုယ္ေတာ္မႈိင္းတို႔မိခင္မွာ ပထမအိမ္ေထာင္ဆက္ျဖစ္ျပီး ဒုတိယအိမ္ေထာင္ဆက္သည္ ေဒၚေငြမႈန္ျဖစ္သည္။ ေဒၚေငြမႈန္ႏွင္႔ သားသမီး၂ေယာက္ထြန္းကားသည္။

ျမန္မာသကၠရာဇ္ ၁၂၄၆ခုႏွစ္၊ သခင္ကိုယ္ေတာ္မႈိင္း အသက္ကိုးႏွစ္အရြယ္တြင္ ဦးေလးဘုန္းၾကီးမ်ားႏွင္႔ မႏၲေလးျမိဳ႔ ျမေတာင္တိုက္သို႔ ေရာက္ရွိလာခဲ႔ျပီး ဘုန္းၾကီးေက်ာင္း၌ စာသင္ၾကားခဲ႔သည္။

သခင္ကိုယ္ေတာ္မႈိင္း၏ ငယ္နာမည္မွာ ေမာင္လြန္းေမာင္ ျဖစ္ေလသည္။ ေမာင္လြန္းေမာင္ မႏၲေလးသို႔ေရာက္ရွိေသာ ႏွစ္မွာ ျမန္မာသကၠရာဇ္ ၁၂၄၆ခုႏွစ္ျဖစ္ျပီး ထိုအခ်ိန္၌ မႏၲေလးရတနာပံုေရႊျမိဳ႔ေတာ္သည္ သီေပါမင္းအုပ္စိုးေသာ အခ်ိန္ျဖစ္ေလသည္။ ထိုအခ်ိန္၌ ျမန္မာႏိုင္ငံေတာ္သည္ ႏွစ္ပုိင္းကြဲေနျပီး အထက္ျမန္မာျပည္သည္ ျမန္မာဘုရင္အုပ္ခ်ဳပ္ျပီး ေအာက္ျမန္မာျပည္သည္ ကိုလိုနီနယ္ခ်ဲ႔အဂၤလိပ္မ်ား အုပ္ခ်ဳပ္ေသာ အခ်ိန္ျဖစ္သည္။

ေမာင္လြန္းေမာင္ ျမေတာင္ေက်ာင္းတုိက္ကို ေရာက္ရွိခ်ိန္တြင္ အလယ္ပင္မေက်ာင္းၾကီးျဖစ္မယ္႔ မိဖုရားေဆာက္လုပ္တဲ႔ ျမေတာင္ေရႊေက်ာင္းၾကီး ေဆာက္လို႔ မျပီးေသးခ်ိန္ ျဖစ္သည္။

မင္းတုန္းမင္းၾကီးနတ္ရြာစံလို႔ သားေတာ္သီေပါမင္းနန္းတတ္ေတာ႔ မင္းတုန္းမင္းၾကီး၏ သမီးေတာ္တစ္ပါးျဖစ္သည္႔ အလယ္နန္းမေတာ္ရဲ႔ သမီး သီရိသုပဘာရတနာေဒ၀ီဘြဲ႔ခံ စုဖုရားလတ္က မိဖုရားေခါင္ၾကီးအျဖစ္ အထြတ္အထိပ္ ေရာက္ရွိခ်ိန္ျဖစ္သည္။ စုဖုရားလတ္ မင္းသမီးငယ္ဘ၀ အာဏာမရခင္က သူ ကိုးကြယ္သည္႔ ဆရာေတာ္ဦးအာေလာက ကို မိဖုရားေခါင္က ေဆာက္လုပ္လွဴဒါန္းသည္႔ ေက်ာင္းေတာ္ၾကီးအဂၤါရပ္ႏွင္႔ ညီညြတ္တဲ႔ ေက်ာင္းသစ္ၾကီး ေဆာက္လုပ္လွဴဒါန္းကိုးကြယ္မည္ဆိုျပီး ျမေတာင္တိုက္သစ္ၾကီးကို ေဆာက္လုပ္ေစခဲ႔တာျဖစ္သည္။ ျမေတာင္ေက်ာင္းတိုက္ၾကီးကို ၁၂၄၇ခု တေပါင္းလကစျပီး ေဆာက္လုပ္ျပီး ၁၂၄၇ခု တန္ေဆာင္မုန္းလမွာ ျပီးစီးခဲ႔ပါသည္။ ေမာင္လြန္းေမာင္ ျမေတာင္တိုက္ကို ေရာက္ရွိခဲ႔တာဟာ ၁၂၄၆ခုႏွစ္ျဖစ္ျပီး ထိုအခ်ိန္တြင္ ေက်ာင္းတိုက္ၾကီး ေဆာက္လို႔ မျပီးစီးခ်ိန္ျဖစ္သည္။

ေက်ာင္းတိုက္ၾကီးကို ေန႔ေရာညပါေဆာက္လုပ္ေနေတာ႔ ေမာင္လြန္းေမာင္ရဲ႔ မ်က္စိေအာက္မွာဘဲ တစ္ႏွစ္ၾကာေသာအခါ တန္ေဆာင္မုန္းလထဲ ေက်ာင္းလႊတ္ပြဲၾကီး က်င္းပၾကေတာ႔မည္ဆိုျပီး သတင္းေတြ ၾကားလာရသည္။ ထုိေရစက္ခ်ပြဲကို မင္းမိဖုရားႏွစ္ပါးစလံုး ထြက္ေတာ္မူၾကီး ထြက္ေတာ္မူျပီး တခမ္းတနားက်င္းပမယ္ဆိုတဲ႔ သတင္းေတြကို ၾကားရၾကျပန္သည္။

၁၂၄၇ ခု တန္ေဆာင္မုန္းလဆုတ္ ၇ရက္ေန႔ (၂၈၊၁၀၊၈၅) ညေန၃နာရီတြင္ အဂၤလိပ္တပ္မ်ားသည္ ေဂါ၀ိန္ဆိပ္မွေနျပီး ေက်ာင္းေတာ္ၾကီးေဘးလမ္း ( ေအလမ္း ) မွ ျမိဳ႔တြင္းသို႔ ဆက္လက္ခ်ီက္သြားၾကသည္။

တန္ေဆာင္မုန္းလဆုတ္ ၈ရက္ေန႔ ညေန ေနစြယ္ မက်ိဳးတက်ိဳးအခ်ိန္တြင္ စစ္ခရာသံေတြႏွင္႔အတူ အရွင္ႏွစ္ပါးကို အဂၤလိပ္တပ္မ်ားမွ ဖမ္းဆီးေခၚေဆာင္သြားၾကေလေတာ႔သည္။ လမ္းတေလွ်ာက္ ျမေတာင္ေက်ာင္းေတာ္အေရာက္တြင္ အရွင္ႏွစ္ပါးမွ အဂၤလိပ္တပ္မ်ားအား ခြင္႔ေတာင္းျပီး ျမေတာင္ေက်ာင္းတိုက္ဆရာေတာ္အား ၀င္ေရာက္ဖူးေမွ်ာ္ခဲ႔ၾကျပီး - ဆရာေတာ္ဘုရား၊ တပည္႔ေတာ္မတို႔ သြားရျပီဘုရား - ဟု လက္အုပ္ခ်ီျပီး ကန္႔ေတာ႔သြားၾကေလသည္။

ထိအခ်ိန္တြင္ ေမာင္လြန္းေမာင္ေလးသည္ စားေတာ္၀န္ဦးခဲေက်ာင္းလက္ရန္းေပၚမွ မင္းႏွစ္ပါးပါေတာ္မူပံုကို ျမင္လိုက္ရေလသည္။ ထိုျမင္ကြင္းသည္ သခင္ကိုယ္ေတာ္မႈိင္းတျဖစ္လဲမည္႔ ေမာင္လြန္းေမာင္ေလးရဲ႔ ရာသက္တိုင္မ်ိဳးခ်စ္စိတ္ကို ခိုင္ျမဲေစေအာင္ အုတ္ျမစ္ခ်ေပးသြားပါေလေတာ႔သည္။

ျမန္မာသကၠရာဇ္ ၁၂၄၇ခု - တန္ေဆာင္မုန္းလျပည္႔ေက်ာ္၈ရက္ ( ၂၉-၁၁-၁၈၈၅ ) မွာ ျဗိတိသွ်ကိုလိုနီသမားမ်ားသည္ ျမန္မာျပည္ကို တတိယအၾကိမ္ အလြယ္တကူဘဲ က်ဴးေက်ာ္သိမ္းပိုက္ခဲ႔ၾကသည္။ မင္းနဲ႔ မွဴးမတ္အခ်ိဳ႔က အညံ႔ခံအရႈံးေပးလိုက္လို႔ အခုအခံ အတိုက္အခိုက္မရွိ အလြယ္တကူ သိမ္းယူသြားႏိုင္ခဲ႔ေပမယ္႔ ေနာက္ပိုင္း အခ်ိဳ႔မွဴးမတ္ေတြနဲ႔ တိုင္းသူျပည္သားေတြက သူ႔ကြၽန္ဘ၀ကို လံုး၀လက္မခံၾကေလေတာ႔ ရရာလက္နက္စြဲကိုင္ျပီး အနယ္နယ္အရပ္ရပ္မွာ သူပုန္ထၾကြၾကေလသည္။ ဒီလို သူ႔ကြၽန္မခံ မ်ိဳးမာန္မခ်တဲ႔ ဗမာျပည္သူေတြက ႏွစ္ေတြ အၾကာၾကီး ေတာ္လွန္အံုၾကြေနတဲ႔အခ်ိန္ကာလၾကီးအတြင္း ဒီပတ္၀န္းက်င္မွာ ေမာင္လြန္းေမာင္သည္ ၁၀ႏွစ္သားအရြယ္ကေန တျဖည္းျဖည္း လူပ်ိဳေပါက္လို႔ လူလားေျမာက္ခဲ႔ရသည္။

ေမာင္လြန္းေမာင္ အသက္၁၉ႏွစ္အရြယ္တြင္ ဖခင္ဦးစံဒြန္း ကြယ္လြန္ရွာေလသည္။ မႏၲေလးျမိဳ႔ပ်က္ျပီးေနာက္ ေမာင္လြန္းေမာင္သည္ မႏၲေလးမွာ ဆက္မေနျဖစ္ေတာ႔ဘဲ စစ္ကိုင္း၊ ေခ်ာင္းဦး၊ မံုရြာ၊ အလံု၊ ေမာင္းေထာင္၊ ဘုတလင္္၊ ကနီ စသည္႔ေဒသမ်ားကို တစ္ႏွစ္တန္သည္ ႏွစ္ႏွစ္တန္သည္ ေနထိုင္ၾကသည္။ ဤသို႔လွည္႔လည္ေနထိုင္ရင္း ေလာကုတၲရာစာေပ၊ ေလာကီစာေပေတြ၊ ရာဇ၀င္သမိုင္းေတြ၊ ကဗ်ာလကၤာေတြကို ဘ၀တကၠသိုလ္ၾကီးမွာ ၾကံဳရာက်ပန္း သင္ယူခဲ႔သည္။

ေမာင္လြန္းေမာင္သည္ အသက္၂၁ႏွစ္အရြယ္တြင္ အစိုးရစစ္ ၇တန္းစာေမးပြဲကို မံုရြာျမိဳ႔တြင္ အလြတ္ပညာသင္အေနျဖင္႔ ၀င္ေရာက္ေျဖဆို ေအာင္ျမင္ခဲ႔သည္။ ထို႔ေနာက္ အသက္၂၂အရြယ္ ၁၈၉၈ ခုႏွစ္တြင္ ေမာ္လျမိဳင္သို႔ ဦးပ႑ိဘ၀ျဖင္႔ ေရာက္ရွိလာခဲ႔သည္။ ေမာ္လျမိဳင္ျမိဳ႔သည္ ျဗိတိသွ်လက္ေအာက္ အေစာဆံုးက်ေရာက္ေသာျမိဳ႔ျဖစ္ျပီး ဗမာသတင္းစာသမိုင္းတြင္ သတင္းစာအေစာဆံုးထုတ္ေ၀ေသာ ျမိဳ႔ျဖစ္သည္။

ဦးပ႑ိသည္ ေမာ္လျမိဳင္ က်ိဳက္သံလံအေရွ႔ေစာင္းတန္းေဘး ေလးထပ္ေက်ာင္းတြင္ တစ္၀ါဆိုခဲ႔သည္။ ၀ါကြၽတ္ျပီး အဂၢိရတ္ အင္မတန္ထိုးသည္႔ ဦးသုဇာတဆရာေတာ္၏ ေက်ာက္တန္းေက်ာင္းသို႔ ေျပာင္းေရြ႔သီတင္းသံုးခဲ႔သည္။ ေက်ာက္တန္းေက်ာင္းသို႔ေရာက္ျပီး ၁၂၆၃ ( ၁၉၀၁ ) ခုႏွစ္ေလာက္တြင္ ျမန္မာတုိင္း(စ္) သတင္းစာတိုက္ႏွင္႔ အဆက္အသြယ္အ၀င္အထြက္ရွိလာျပီး ျမန္မာတိုင္း(စ္)တြင္ - ပ႑ိေလး - ဆိုသည္႔ ကေလာင္နာမည္ျဖင္႔ ကဗ်ာမ်ား၊ ေဆာင္းပါးမ်ားကို စတင္ေရးသားခဲ႔သည္။ ထိုအခ်ိန္တြင္ ျမန္မာတိုင္း(စ္)သတင္းစာအယ္ဒီတာမွာ ဆရာျဖိဳးျဖစ္သည္။

ထိုေခတ္တြင္ ေမာ္လျမိဳင္၌ ေမာ္လျမိဳင္ အက္ဗာတိုက္ဇား ဆိုသည္႔သတင္းစာ၊ ရာမည ဆိုသည္႔ သတင္းစာ၊ ျမန္မာတိုင္း(စ္) ဆိုသည္႔သတင္းစာမ်ား ထြက္ရွိေနခဲ႔သည္။ ထိုအခ်ိန္က ျမန္မာတိုင္း(စ္)သတင္းစာပိုင္ရွင္မွာ ေမာ္လျမိဳင္ဒိုင္း၀န္ကြင္မွ ဆင္ျဖဴေက်ာင္းတကာ ဦးဖိုးခင္ႏွင္႔ ေဒၚစာရီတို႔ ျဖစ္သည္။

ကိုလြန္းေမာင္ အသက္၂၄ႏွစ္အရြယ္ ၁၉၀၀ျပည္႔ႏွစ္တြင္ ရန္ကုန္ျမိဳ႔သို႔ ေရာက္ရွိလာခဲ႔ျပီး ဆန္စပါးပြဲစားဦးႏု ေဒၚႏွစ္တို႔၏သမီး ေဒၚရွင္ႏွင္႔ အေၾကာင္းပါလက္ဆက္ခဲ႔ၾကသည္။ ေဒၚရွင္သည္ ကိုလြန္းေမာင္ထက္ ႏွစ္ႏွစ္ငယ္ေလသည္။ သူတို႔တြင္ သားသမီး၅ေယာက္ ထြန္းကားခဲ႔သည္။ ၁၂၆၆ ခုႏွစ္တြင္ သမီးၾကီး မျမရီ၊ ၁၂၆၇ခုႏွစ္တြင္ ဒုတိယသမီး မျမသီ၊ ၁၂၇၀တြင္ သားကိုစိန္ညြန္႔၊ ၁၂၇၂တြင္ သား ေမာင္ေငြတိုးႏွင္႔ ၁၂၇၄တြင္ သမီး မျမၾကည္တို႔ ျဖစ္ၾကသည္။

၁၉၀၄ခု ( ၁၂၆၆ ) တြင္ ကိုလြန္းေမာင္သည္ ေမာ္လျမိဳင္သို႔ ျပန္လည္ေရာက္ရွိလာျပီး ျမန္မာတိုင္း(စ္)သတင္းစာမွ ကိုလြန္းေမာင္အား လခ၆၀က်ပ္ႏွင္႔ ေနအိမ္အခမဲ႔ေပးေလသည္။ ကိုလြန္းေမာင္သည္ ျမန္မာတိုင္း(စ္)၌ ၁၂၆၈ ( ၁၉၀၆ ) ခုႏွစ္အထိ အလုပ္လုပ္ခဲ႔သည္။

ျမန္မာတိုင္း(စ္)သတင္းစာ၌ အယ္ဒီတာလုပ္ရင္း အယ္ဒီတာဆရာလြန္းနာမည္ျဖင္႔ ေမာ္လျမိဳင္ ရာဇ၀င္၀တၴဳကိုေရးခဲ႔သည္။ (၁၉၀၅ခု)၊ ဒုတိယကဗ်ာသာရမဥၥဴကို ေရးသည္။ (၁၉၀၆ခု) ထိုႏွစ္တြင္ ပရမတၴသံစိပ္အေျဖက်မ္း ဒုတိယတြဲကို ေရးသည္။

ဆရာလြန္းေမာင္သည္ ေမာ္လျမိဳင္သတင္းစာတိုက္၌ ရွိစဥ္ ဂ႒ဳန္သူပုန္ေခါင္းေဆာင္ျဖစ္မည္႔ ဆရာစံသည္ ဘီလူးကြၽန္းကမာမိုရြာ၌ ရွိေလသည္။ ဆရာစံသည္ ေမာ္လျမိဳင္ကိုလာတိုင္း သတင္းစာတိုက္ကို ၀င္ေလသည္။ ဆရာလြန္းေမာင္ (သခင္ကိုယ္ေတာ္မႈိင္း) ႏွင္႔ ဆရာစံတို႔သည္ ထိုစဥ္ကတည္းကပင္ သိကြၽမ္းခင္မင္ခဲ႔ၾကသည္။ ဆရာစံေရးသည္႔ လကၡဏုဇုက်မ္းသည္ ျမန္မာတိုင္း(စ္) ပံုႏွိပ္တိုက္တြင္ ပထမအၾကိမ္ ရိုက္ႏွိပ္ခဲ႔ျခင္းျဖစ္သည္။

ဆရာလြန္းေမာင္သည္ မစၥတာေမာင္မႈိင္း ဆိုသည္႔ ကေလာင္နာမည္ကို ေမာ္လျမိဳင္ ျမန္မာတိုင္း(စ္) သတင္းစာတိုက္၌ကပင္ သံုးစဲြခဲ႔ျခင္းျဖစ္သည္။ ဂ်ိမ္းစ္လွေက်ာ္သည္ ေမာင္ရင္ေမာင္ႏွင္႔ မမယ္မ၀တၴဳကို ေရွ႔ေနေက်ာင္းဖြင္႔ရင္း ေရးသားပံုႏွိပ္ထုတ္ေ၀ခဲ႔သည္။ ထိုစာအုပ္သည္ အထူးေအာင္ျမင္ခဲ႔သည္။ ထိုႏွစ္မွာပင္ ဦးေမာင္ၾကီးသည္ ခ်ဥ္ေပါင္ရြက္သည္ ေမာင္မႈိင္း၀တၴဳကို ေရးသည္။ ၄င္းစာအုပ္သည္လည္း ေအာင္ျမင္ေက်ာ္ၾကားခဲ႔သည္။ သို႔ေသာ္ ေမာင္မႈိင္းသည္ လူယုတ္မာအျဖစ္ႏွင္႔ ေက်ာ္ၾကားလာသည္။ ထိုစာအုပ္ေတြ နာမည္ေက်ာ္လာေတာ႔ ဆရာလြန္းေမာင္သည္ အဂၤလိပ္စာတတ္ေတြ ကိုယ္႔နာမည္ေရွ႔မွာ ဗမာထံုးစံအသက္အရြယ္ႏွင္႔ လိုက္ဖက္သည္႔ ဦး၊ ေမာင္ တို႔ကို မတပ္ပါဘဲ မစၥတာဆိုသည္႔ စကားလံုးကို ေျပာၾက၊ေရးၾက လုပ္လာတာကို ေတြ႔ရလို႔ ဒီဗိုလ္ဆန္မႈကို ျပဳတ္ေအာင္ ျဖဳတ္မည္ဆိုျပီး သူ႔ကေလာင္နာမည္ကို တိုင္းျပည္ကသိတဲ႔ ၾကာသမား လူယုတ္မာ ေမာင္မႈိင္းေရွ႔မွာ မစၥတာ ထည္႔ျပီး မစၥတာေမာင္မႈိင္း ဟု ယူလိုက္သည္။ ထိုကေလာင္နာမည္ သတင္းစာသို႔ပါလာေသာအခါ မစၥတာသမားမ်ား ပြက္ေလာရိုက္ကုန္ေလေတာ႔သည္။

ျမန္မာတိုင္း(စ္)သတင္းစာသည္ ၁၉၀၆ခုႏွစ္ေလာက္တြင္ သတင္းစာအက်ိဳးအျမတ္သိပ္မရွိေတာ႔သည္ေၾကာင္႔ ပိတ္လိုက္ၾကေလေတာ႔သည္။ မစၥတာေမာင္မႈိင္းသည္ ေမာ္လျမိဳင္မွ ရန္ကုန္ဇမၺဴ႔က်က္သေရပံုႏွိပ္တိုက္သို႔ ျပန္လည္ေရာက္ရွိလာခဲ႔သည္။ ထို႔ေနာက္ ဟသၤာတမွ အမရ၀တီပံုႏွိပ္တိုက္တြင္ စာျပဳစာျပင္ အယ္ဒီတာအျဖစ္ လုပ္ကိုင္ေဆာင္ရြက္ခဲ႔သည္။

၁၉၁၁ခုႏွစ္ေလာက္တြင္ ကိုဘေဖ၊ကိုလွေဖ၊ကိုဘကေလးဆိုသည္႔ လူငယ္သံုးဦးသည္ လူငယ္႔အားမာန္ႏွင္႔ တကယ္႔သတင္းစာႏွင္႔တူေသာ ဗမာသတင္းစာတစ္ေစာင္ ထုတ္ေ၀ရန္ အစြမ္းကုန္စိုင္းျပင္းၾကသည္။ ထိုအခ်ိန္တြင္ ဤလူငယ္သံုးဦးသည္ အဂၤလိပ္စာတတ္ေတြျဖစ္ၾက၍ ဗမာစာကို ႏိုင္ႏိုင္နင္းနင္း ေခ်ာေခ်ာေမြ႔ေမြ႔ ေရးတတ္ျခင္း အလ်င္းမရွိေပ။ ထို႔ေၾကာင္႔ ဗမာစာ ႏိုင္နင္းစြာေရးတတ္သူ မစၥတာေမာင္မႈိင္း အား အကူအညီေတာင္းခဲ႔ၾကသည္။ ဆရာၾကီးကလည္း ၀မ္းေျမာက္၀မ္းသာ လက္ခံျပီး အကူအညီေပးေလသည္။ ဆရာၾကီးမွ သတင္းစာနာမည္ကို သူရိယ ဟု အမည္ေပးေလသည္။ သူတို႔ၾကိဳးစားလံုးပန္းေနၾကသည္႔ သူရိယသတင္းစာသည္ တေန႔တျခား ဒီေရအလား ၾကီးပြားတိုးတက္လာျပီး သူရိယသတင္းစာသည္ ဂ႒ဳန္ဦးေစာလက္မေရာက္ခင္အထိ တိုင္းျပည္၌ အရွိန္အေစာ္အလြန္ၾကီးသည္႔ သတင္းစာတစ္ေစာင္ ျဖစ္ေနေလေတာ႔သည္။

သူရိယသတင္းစာသည္ ဗမာတိုင္းရင္းသားေတြ ႏိုးၾကားေအာင္ သူ႔ကြၽန္ဘ၀က လြတ္လပ္ေအာင္ ဘယ္လိုစည္းလံုးၾက၊ ညီညြတ္ၾက၊ တိုက္ပြဲ၀င္ၾကဆိုတာေတြကို မနားမေန ေရးခဲ႔ သားခဲ႔ မ်က္စိဖြင္႔ေပးခဲ႔ လႈံေဆာ္ႏိႈးဆြေပးခဲ႔သည္။ ဆရာၾကီးသည္ သူတို႔၀ိုင္း၀န္းေရးသားလုပ္ေဆာင္လာခဲ႔ရေသာ သူရိယသတင္းစာကို အလြန္သံေယာဇဥ္ၾကီးသည္။ သူရိယတြင္ ဆရာၾကီး၏တာ၀န္မွာ တတိုက္လံုး၏ အတိုင္ပင္ခံျဖစ္ေလသည္။ သတင္းစာတေစာင္လံုးမွာပါမည္႔ ေခါင္းၾကီးကအစ သတင္းေဆာင္းပါးႏွင္႔ ေၾကာ္ျငာအဆံုး စာေတြ မွန္ ၊ မမွန္ ေကာင္း၊ မေကာင္း အယ္ဒီတာခ်ဳပ္မွအစ သတင္းေထာက္အဆံုး ေရးသမွ်စာေတြထဲက မေကာင္းတာရွိရင္ေကာင္းေအာင္ မမွန္တာရွိရင္ မွန္ေအာင္ အားလံုးျပဳျပင္ေပးရသည္။ ထို႔ေနာက္ သူရိယရက္ျခားသတင္းစာတြင္ ဆရာၾကီးသည္ ေဆာင္းပါးအနည္းဆံုး တစ္ပတ္တစ္ၾကိမ္၊ ေန႔စဥ္ထုတ္တြင္ အနည္းဆံုး တစ္ပတ္တစ္ၾကိမ္ ေရးရသည္။

ဆရာၾကီးေရႊဥေဒါင္း ( ဦးေဖသိန္း ) သည္ ၁၉၁၇ခုႏွစ္တြင္ သူရိယသတင္းစာ၌ အလုပ္စ၀င္ေလသည္။ ဆရာၾကီးေရႊဥေဒါင္း သူရိယ၌ အလုပ္စ၀င္ခ်ိန္တြင္ ရုတ္တရက္ ေနရာမေပးႏိုင္ေသးသျဖင္႔ ဆရာၾကီး မစၥတာေမာင္မႈိင္းႏွင္႔အတူ တစ္စားပြဲထဲ ထိုင္ခဲ႔ရေသးသည္။ ၁၉၁၉ခုႏွစ္တြင္ ဆရာၾကီးေရႊဥေဒါင္းသည္ သူရိယ၌ အလုပ္လုပ္ေနရင္းတန္းလန္းႏွင္႔ ျမန္မာ႔ဗ်ဴဟာဂ်ာနယ္ဆိုသည္႔ ဂ်ာနယ္တစ္ေစာင္ ထုတ္ေလသည္။

ႏိုင္ငံေရး၌ ဆရာၾကီး ကိုယ္ထိလက္ေရာက္ပါ၀င္ဆင္ႏြဲခဲ႔သည္႔ တိုက္ပြဲမွာ ၁၉၂၀ ခုႏွစ္တြင္ ေပၚေပါက္ခဲ႔ေသာ ေက်ာင္းသားအေရးေတာ္ပံုၾကီးပင္ျဖစ္သည္။ ထုိအေရးေတာ္ပံုမွာ ေက်ာင္းသားအေရးေတာ္ပံုဆိုေပမယ္႔ ဗမာျပည္သူတစ္ရပ္လံုး ပါ၀င္လာသည္႔ အေရးေတာ္ပံုပင္ျဖစ္သည္။

ဗမာတျပည္လံုးကို ကြၽန္ျပဳသိမ္းပိုက္ထားသည္မွာ ႏွစ္ေပါင္း၃၀ေက်ာ္ ၾကာလာသည္အထိ ျဗိတိသွ်အစိုးရသည္ ဗမာျပည္၌ ဗမာေတြအထက္တန္းပညာသင္ဖို႔ တကၠသိုလ္တခုရယ္လို႔ သီးျခားဖြင္႔မေပးခဲ႔ေခ်။ ဗမာျပည္ကို အိႏၵိယႏိုင္ငံ၏ ျပည္နယ္တခုအေနမ်ိဳးျဖင္႔သာ အုပ္ခ်ဳပ္ေရးတြင္ ထားရွိေသးတာမို႔ ရန္ကုန္ျမိဳ႔၌ ဖြင္႔ထားေသာ ေကာလိပ္ေက်ာင္းမွာလည္း ကာလကတၲားယူနီဘာစီတီလက္ေအာက္ခံ ေကာလိပ္ေက်ာင္းငယ္ႏွစ္ခုသာ ျဖစ္ခဲ႔သည္။ ၁၉၂၀ခုႏွစ္ ကုန္ခါနီးတြင္ ဗမာႏိုင္ငံအတြက္ သီးျခားယူနီဘာစီတီတစ္ခု ဖြင္႔ေပးမည္ဟု ဆိုလာျပီး ထိုယူနီဘာစီတီအတြက္ အက္ဥပေဒတစ္ခု ျပ႒ာန္းဖို႔ စီမံလာသည္။ ထိုဥပေဒ၏ အႏွစ္သာရသည္ ထိုယူနီဘာစီတီမွ ထုတ္လုပ္ေပးမည္႔ ပညာတတ္သည္ အမ်ိဳးသားစီးပြားေရးတည္ေဆာက္ရာတြင္ တစံုတရာပါ၀င္ႏိုင္သည္႔ အရည္အေသြးမရဘဲ သူတို႔အုပ္ခ်ဳပ္ေရးယႏၲရားလည္ပတ္မႈအတြက္သာ သြတ္ခိုင္းေစဖို႔ေကာင္းသည္႔ စာတတ္လူငယ္မ်ား အထိုက္အေလ်ာက္ေပၚေပါက္လာေရး၊ ထိုပညာမွ်ေတာင္ မ်ားမ်ားစားစားတတ္ေရာက္မသင္ၾကားႏိုင္ဘဲ လူလက္တဆုတ္စာေလာက္သာ သင္ၾကားႏိုင္ေရးဘဲ ျဖစ္သည္။ သူတို႔ျပ႒ာန္းမည္႔ အက္ဥပေဒတြင္ လူအမ်ားစု အထက္တန္းပညာ ဆက္မသင္ႏိုင္ေအာင္ ကန္႔သတ္ခ်ဳပ္ခ်ယ္ထားခ်က္ေတြ အမ်ားၾကီးရွိသည္။ အလြန္စရိတ္ၾကိးၾကီးႏွင္႔ ေငြေၾကးအကုန္ခံႏိုင္မွသာ သင္ၾကားႏိုင္သည္။ ဒီဂရီရလာေတာ႔လည္း သူမ်ားအခိုင္းခံဘ၀ကို ေရာက္ရမည္ဆိုသည္႔ ပညာေရးမို႔ ႏိုးၾကားလာသည္႔ ဗမာေတြသည္ ထိုပညာေရးဟာ ကြၽန္ပညာေရး ဟု သမုတ္ၾကသည္။

ထို႔ေၾကာင္႔ ဗမာေက်ာင္းသားမ်ားသည္ သီးျခားယူနီဘာစီတီဖြင္႔ေပးမယ္႔ ဒီအက္ဥပေဒတြင္ ဤအခ်က္မ်ိဳးမ်ားမထည္႔ရန္ အျပင္းအထန္ ေတာင္းဆိုၾကသည္။ ေပၚေပါက္ေနျပီျဖစ္ေသာ ဂ်ီစီဘီေအ ႏိုင္ငံေရးအသင္းအဖြဲ႔ၾကီးမွလည္း ေတာင္းဆိုသည္။ ကန္႔ကြက္ႏိုင္သည္႔ ဘက္ေပါင္းစံုမွ ကန္႔ကြက္ၾကသည္။ သို႔ေသာ္ ကိုလိုနီအစိုးရမွ ထိုဥေပဒကို ၁-၁၂-၂၀ ရက္ေန႔တြင္ ဇြတ္အတင္း အတည္ျပဳျပ႒ာန္းလိုက္သည္။ ထို႔ေၾကာင္႔ ေကာလိပ္ေက်ာင္းသားသပိတ္ၾကီးသည္ ၅-၁၂-၂၀ ရက္ေန႔တြင္ ေပါက္ကြဲေပၚေပါက္လာခဲ႔သည္။ ျပည္သူမ်ားမွလည္း ေက်ာင္းသားသပိတ္ကို အဖက္ဖက္မွ ၀ိုင္း၀န္းကူညီေထာက္ခံၾကသည္။

အဂၤလိပ္အစိုးရဘက္မွလည္း ဖိႏွိပ္ေရးကိုသာ အစအဆံုး အသံုးျပဳခဲ႔ျပီး ေက်ာင္းသားမ်ား၏ ေတာင္းဆိုခ်က္ကို မလိုက္ေရာဘဲ ခါးခါးသီးသီးျငင္းဆန္ခဲ႕သည္။ ထို႔ေနာက္ ဗမာေက်ာင္းသားမ်ားသည္ ကြၽန္ပညာကို မယူေတာ႔ဘဲ သခင္ပညာေရးကို ေပးႏိုင္မည္႔ အမ်ိဳးသားပညာေရး စင္ျပိဳင္တည္ေထာင္ဖို႔ ဆံုးျဖတ္လိုက္ၾကေတာ႔သည္။

၁၉၂၀ခု ဒီဇင္ဘာလ ၅ရက္ေန႔တြင္ ရန္ကုန္ေကာလိပ္ႏွင္႔ ဂ်ပ္ဆင္ေကာလိပ္မွ စတင္သပိတ္ေမွာက္ၾကသည္။ ဒီဇင္ဘာ၁၆ရက္ေန႔တြင္ ရန္ကုန္ျမိဳ႔ေပၚမွ နယ္အသီးသီးက အထက္တန္းေက်ာင္းေပါင္း၄၄ေက်ာင္း သပိတ္တိုက္ပြဲထဲသို႔ ေရာက္ရွိလာသည္။ ထိုအေတာအတြင္း ပညာေရးအာဏာပိုင္မ်ားမွ ေက်ာင္းျပန္မတတ္သည္႔ ေက်ာင္းသားမွန္သမွ်ကို ဒီဇင္ဘာ၂၃ရက္ေန႔ ေနာက္ဆံုးထား၍ ေက်ာင္းမွ ထုတ္ပယ္မည္ဟု အမိန္႔ထုတ္ျပန္ ဖိႏွိပ္လာသည္။

ဒီဇင္ဘာ ၁၇ရက္ေန႔တြင္ ပထမဆံုး အမ်ိဳးသားေက်ာင္းစာသင္စခန္းၾကီးတစ္ခုတြင္ ေကာလိပ္သပိတ္စခန္းခ်ရာ ဗဟန္းမွ ဇရပ္လြတ္ေတြအားလံုး စာသင္ခန္းေတြ စဖြင္႔ပါေတာ႔သည္။ ေက်ာင္းသားမ်ား၏ တိုက္ပြဲကို ဂ်ီစီဘီေအအဖြဲ႔ခ်ဳပ္ၾကီးမွလည္း ဆံုးျဖတ္ခ်က္ခ်ျပီး ေထာက္ခံခဲ႔သည္။ အားေပးသည္။ ေက်ာင္းသားမိဘမ်ားမွလည္း အားေပးေထာက္ခံခဲ႔သည္။ ထို႔ေၾကာင္႔ အမ်ိဳးသားေက်ာင္းမ်ား ဗမာတျပည္လံုးတြင္ မႈိေပါက္သလို ေပၚေပါက္လာပါေတာ႔သည္။

အမ်ိဳးသားေက်ာင္းေတြသာမက အမ်ိဳးသာေကာလိပ္ပါ တည္ေထာက္မည္ဟု ဆံုးျဖတ္ျပီး ၁၉၂၁ခုႏွစ္ ၾသဂုတ္လ ၁၄ရက္ေန႔တြင္ အမ်ိဳးသားေကာလိပ္ၾကီး စတင္ဖြင္႔လွစ္လိုက္သည္။ ထိုအခ်ိန္တြင္ ဆရာၾကီးသည္ သူရိယသတင္းစာတြင္ အလုပ္လုပ္ေနခ်ိန္ျဖစ္သည္။ ထိုသုိ႔ ပြဲၾကီးပြဲေကာင္းမ်ိဳးကို အလြန္လိုလားသည္႔ ဆရာၾကီးအဖို႔ တတ္ႏိုင္ရာမွ ေရးသားေပးျခင္း၊ အစည္းအေ၀းတတ္ေပးျခင္း၊ အလွဴခံေပးျခင္း၊ သပိတ္စခန္းကို မၾကာခဏသြားျပီး အားေပးအားေျမွာက္ျခင္းမ်ား ျပဳလုပ္ေပးခဲ႔သည္။

အမ်ိဳးသားေကာလိပ္ဖြင္႔သည္႔အခ်ိန္ေရာက္ေတာ႔လည္း အမ်ိဳးသားေကာလိပ္တြင္ ျမန္မာမႈ ျမန္မာစာ ျမန္မာရာဇ၀င္သင္ၾကားေပးရန္ ဆရာၾကီးအား အမ္ေအဦးေမာင္ၾကီးတို႔မွ ေမတၲာရပ္ခံၾကသည္။ ထိုအခ်ိန္တြင္ ဆရာၾကီးသည္ အသက္၄၅ႏွစ္ ရွိေပသည္။ ဆရာၾကီးသည္ ၀မ္းေျမာက္၀မ္းသာလက္ခံျပီး သူရိယအလုပ္ခြင္မွ ထြက္ျပီး ဗဟန္းေကာလိပ္သို႔ လိုက္ပါလာခဲ႔သည္။ သူရိယတြင္လည္း ဆရာၾကီးသည္ သူေရးေနက်ေဆာင္းပါးမ်ားကို ရက္ျခားႏွင္႔ ေန႔စဥ္ဆက္ေရးေပးေနခဲ႔သည္မွာ ၁၉၂၂ခုႏွစ္အထိပင္ျဖစ္သည္။

၁၄-၈-၂၁ ေန႔က စတင္ဖြင္႔လွစ္ခဲ႔သည္႔ ဗဟန္းအမ်ိဳးသားေကာလိပ္ တစ္ႏွစ္မျပည္႕ခင္ ၁၈-၆-၂၂ေန႔တြင္ ဂ်ီစီဘီေအအဖြဲ႔မွ ၂၁ဦးသည္ ျဗိတိသွ်၏ ဒိုင္အာခီကို လက္ခံလိုက္သည္။ ဆရာၾကီးတို႔ တတ္တတ္ၾကြၾကြျပဳစုပ်ိဳးေထာင္ၾကေသာ အမ်ိဳးသားေကာလိပ္သည္ ၂ႏွစ္ေက်ာ္ ၃ႏွစ္အေရာက္တြင္ အမ်ိဳးသားပညာေရး၏ ေရေသာက္ျမစ္ျဖစ္သည္႔ ဂ်ီစီဘီေအၾကီး ျပိဳကြဲသြားေသာေၾကာင္႔ အရင္းလဲလို႔ အဖ်ားထင္းျဖစ္သည္႔ ဘ၀သို႔ ေရာက္ရွိသြားေတာ႔သည္။

No comments: